OrBinah

(En hébreu). Une interview à l’occasion de l’annonce de l’établissement des relations entre le Maroc et Israël.

סיכום ראיון בעקבות ההודעה על כינון היחסים בין מרוקו לישראל

 

 

 

מישהו פנה אלי אתמול (11-12-2020) בטלפון. אמר לי: "שלום פרופסור אלמדלווי, אני רום ליאור מתאגיד השדור האסראלי". ספר לי שהוא קיבל את מספר הטלפון שלי מאברהם אבי זמר, מדריך אשראלי לטיולים במרוקו, כדי לערוך איתי ראיון בעקבות ההתפתחויות האחרונות של יחסים בין מרוקו לישראל.

 

2- כל הכבוד אדון. אבל אני רק חוקר בלשנות ותרבות מרוקאית-יהודית. אין לי שום כישורים במדע המדינה או בגיאופוליטיקה, ואני לא פוליטיקאי לדבר על הנושא הזה בשם האזרחים המרוקאים. אם אתה רק רוצה את ההתרשמויות האישיות שלי כהדיוט בעניין זה, אז בסדר.
 
1- בסדר, יהיה כך.
 
2- ככזה, אני מציין, רק מהתגובות ברשתות החברתיות, שהתפתחויות אחרונות אלה עוררו התרגשות רבה, ואף התלהבות, בקרב שוליים גדולים של החברה המרוקאית.  אבל אני לא בטוח איזו משמעות לתת לתופעה ברמה החברתית-פוליטית. אני רק חושב שהוא משקף - ברמת המחשבה הקולקטיבית - שאיפה להתגבר על מצב של חסימה אינטלקטואלית ארוכה של כמה דורות, המבוססת על נרטיב חד-ממדי על הסכסוך במזרח התיכון.
 
1- איך למדת עברית? היית בישראל?
.
2- למדתי אתה רק לבד בעצמאות מספרים. אני קורא די טוב ואפילו תרגמתי לערבית ופרסמתי מערך סיפורים קצרים (בעיקר מאת גבריאל בן שימחון מלכתחילה, אך גם
מאת שלום עליכם, נחום גוטמן, אהרון מגד, משה סמילנסקי ...). אבל מיומנות הדיבור וההבנה שלי גרועה. 
באשר לישראל, הייתי שם פעם בסוף דצמבר 1999, מזמן להשתתף בכנס "המורשת הספרדית" שארגן "מרכז דהן לורשת ספרד" באוניברסיטת בר-אילן. דיברתי שם על שתי דמויות נהדרות שנשכחו: הבלשן יהודה בן קורייש אלמגריבי וההוגה אסמאוואל אלמגריבי. באותה תקופה היו יחסים דיפלומטיים בין מרוקו לישראל, כאשר מר טאלאל אלגופראני עמד בראש משרד הקשר המרוקאני בתל אביב, שקיבל אותי במשרדו והזמין אותי לשבור את צום הרמדאן בביתו.
.
1- איזה רושם היה לך מהעם הישראלי?
.
2- שוב אני לא סוציולוג ולא מדען פוליטי. פשוט הזדמן לי שם לפגוש עמיתים לשוניים מסוימים שאת כמה מעבודתם קראתי או שפגשתי בכנסים במקומות אחרים, במרוקו, באירופה או בארה"ב (בפרט משה בר-אשר, נשיא האקדמיה לשפה העברית, יוסף שטרית, סמיוטי ופילולוג באוניברסיטת חיפה, אפרים חזן, ...). 
.
1- לסיום, מה אתה יכול לומר לעם הישראלי בהזדמנות זו?
 .
2- שוב, אין לי מעמד לפנות לעם הישראלי בהזדמנות שאתה מתייחס אליה. האירוע שאני חושב עליו לומר דבר מה בתקופות חגיגה אלה, הוא לומר לכל היהודים, מרוקאים וישראלים ובכל מקום שבו  נמצאו יהודים בעולם: "חג חנוכה סמאה; تعيّدو وتسعدو بعيد الشموع".
--------------י------------
محمد المدلاوي / ⵎⵓⵃⴰⵎⵎⴰⴷ ⴰⵍⵎⴰⴷⵍⴰⵡⵉ / מחמד אלתמדלאווי 
https://orbinah.blog4ever.com/m-elmedlaoui-publications-academiques
 


12/12/2020
3 Poster un commentaire

Inscrivez-vous au blog

Soyez prévenu par email des prochaines mises à jour

Rejoignez les 343 autres membres